Ooit al eens stilgestaan bij het verschil tussen branding en marketing? Terecht, want beide begrippen worden vaak met elkaar verward. En toch zit er een groot verschil tussen de twee. In één zin: branding is wie je bent, marketing is de manier waarop je bekendheid opbouwt. Het ene kan niet zonder het andere en daar vertellen we je in dit artikel alles over.

Wat is branding?
Elk merk heeft een identiteit. Die bepaalt hoe je klanten je zien, hoe ze jouw service of producten ervaren. Branding gaat een stuk verder dan het product op zich, het is de reden waarom iemand voor jou kiest en niet voor je concurrent.
Kijk eens naar Starbucks: is hun koffie echt zoveel beter dan die van elke andere lokale koffieshop? En toch rijden klanten kilometers ver om hun koffie bij Starbucks te halen. Het gaat niet om de kwaliteit, het gaat om het ‘gevoel’ dat de koffieketen creëert.
Apple is misschien wel het grootste voorbeeld. De keuze tussen een Macbook en een Windows computer is vaak emotioneel. Heel wat mensen kiezen het appeltje want ‘het is Apple’. Daarmee wil je gezien worden. Elk detail van dat merk straalt design en kwaliteit uit, van hun producten tot hun winkels. Maar zijn hun producten dan echt beter dan de telefoons en computers die Android of Windows gebruiken?
Hoe ziet jouw merk eruit?
Om te bepalen wie je als merk bent, moet je jezelf een aantal vragen stellen. Vragen die veel verder gaan dan de door jou aangeboden diensten of producten. Het zijn vragen die bepalen wie je bent als bedrijf, en nog belangrijker, wie je bent als een merk.
Om je te helpen bij het bepalen van je merk-identiteit geeft FOUR je alvast enkele belangrijke vragen mee:
- Wat zijn je kernprincipes en waarden?
- Wat is jouw missie?
- Wat heeft je geïnspireerd om het bedrijf op te bouwen?
- Waarom wil je jouw producten of diensten aanbieden aan je doelpubliek?
- Wat maakt je uniek?
- Wat is de interne bedrijfscultuur?
- Wat is jouw professionele stijl?
- Wat zijn je communicatieve eigenschappen?
- Hoe wil je dat mensen zich voelen als ze aan jouw bedrijf denken?
- Hoe wil dat klanten je als bedrijf omschrijven?
Deze vragen helpen je om het verschil tussen branding en marketing te begrijpen. Je zal merken dat je bij branding eerst naar de interne werking en cultuur kijkt. Wat je naar buiten toe uitstraalt moet binnenin kloppen. Pas wanneer je brand goed zit, kan je die inzetten in je marketingstrategie. Een sterk merk geeft goesting om bij jou te komen. Het is veel meer dan een product of dienst, het is een gevoel dat de klant heeft wanneer die jouw product gebruikt.
FOUR helpt bedrijven bij het creëren van hun merk-identiteit. Met uniek webdesign, straffe storytelling en sterke visuals bouwen wij mee aan jouw branding. Meer weten? Neem vandaag nog contact met ons op!
Wat is marketing?
Branding is de kern van je marketingstrategie en moet dus op de eerste plaats komen. Zelfs voor een startup is het essentieel om duidelijk te definiëren wie je bent als een merk - voordat je begint met het bedenken van specifieke marketing methoden, tools, strategieën en tactieken.
Je merk is wat ervoor zorgt dat je klanten terugkomen voor meer, het is de basis waarop je klantenloyaliteit bouwt. Het bepaalt waarom een klant voor jou kiest en niet voor je concurrent. Het is dus in feite wat je écht onderscheidt van de anderen.
Je merk-imago is je basis. Het is iets waar je elke dag aan bouwt. Elke e-mail die je beantwoordt, elk telefoontje dat je krijgt, iedere dienst of elk product, alles wat je onderneemt moet de waarden van jouw merk uitstralen. Van daaruit vertrek je om marketingmethodes te gebruiken die afgestemd zijn op jouw doelgroep.
Het enige gebied waar branding en marketing elkaar overlappen
Hoewel branding en marketing duidelijk verschillend zijn, is er één gebied waar ze elkaar overlappen: de visuals.
Gebruik je sociale media en je website in je marketing campagne (je kan vandaag echt niet meer zonder) dan moet de look and feel 100% aansluiten bij je merk-identiteit. De keuze van het logo, beelden, structuur en kleur zijn dus essentieel om jouw verhaal geloofwaardig te maken en moeten vanaf het eerste moment goed zitten om klanten te overtuigen.
FOUR specialiseert zich in branding. Wij helpen je bij het bouwen en versterken van jouw merk en laten je online groeien.