Waarvoor gebruik jij je mobiele telefoon allemaal? We staan er niet meer bij stil maar zonder mobiel wordt het moeilijker om onze agenda te beheren, te navigeren en informatie te vinden op het moment dat we die nodig hebben. Omdat we zo vaak websites bekijken vanop een mobiel scherm is het belangrijk dat je site op de juiste manier getoond wordt op het toestel van je klant. Dat heet responsive webdesign: je website past zich aan voor het scherm waarop hij wordt geraadpleegd. We vertellen je er meer over in dit blogbericht.

Mobielvriendelijk webdesign: mobile first!
Je kent het wel: je zoekt via je telefoon naar informatie en komt op een website terecht. Wanneer dat een website is die zich niet aanpast aan het scherm van jouw smartphone of tablet dan worden letters onleesbaar klein en is de structuur onoverzichtelijk. Resultaat: je klikt weg en gaat op zoek naar een mobielvriendelijke website.
In 2013 gebeurde 16% van zoekopdrachten wereldwijd via mobiele apparaten. Vandaag is dat ruim meer dan de helft. In België wordt ongeveer 99% van die zoekopdrachten met Google gedaan. Google weet natuurlijk dat een website die zich aanpast aan mobiele apparaten, dus een site met responsive webdesign, beter wordt bekeken dan een statische desktopsite. Daarom worden mobielvriendelijke websites hoger gescoord in mobiele zoekresultaten.
Je kan bij Google checken hoe jouw website getoond wordt op mobiele apparaten. Heb je een website laten maken bij FOUR? Dan hoef je je alvast geen zorgen te maken over responsive webdesign: al onze websites zijn mobielvriendelijk.
Responsive webdesign en inhoud
Maar wat dan met de inhoud van mijn website? Een mobielvriendelijke website ziet er veel eenvoudiger uit, gaat er dan geen content verloren? Dat hoeft zeker niet! De lay-out ziet er wel wat anders uit.
Want als de site responsive is dan worden de belangrijkste onderdelen van je site in the picture gezet. Afbeeldingen worden doorgaans in kleinere resolutie weergegeven, zo laadt je pagina sneller, ook iets wat Google beloont in de zoekresultaten. Natuurlijk blijven je foto’s meer dan scherp genoeg om ze in hele goede kwaliteit te kunnen bekijken.
De vereenvoudigde en logische structuur van een mobielvriendelijke websitezorgt meteen voor een positieve gebruikservaring, de user experience. Die geeft de bezoeker een positief gevoel waardoor het vertrouwen in jouw bedrijf stijgt. We hoeven je niet te vertellen dat een klant sneller bereid is om een engagement aan te gaan wanneer hij vertrouwen heeft.
Kortom: wie vandaag digitaal wil meespelen moet een mobiele website hebben. Een potentiële klant die jouw site niet kan lezen op zijn mobiele telefoon is een verloren klant. Maak er dus vandaag nog werk van!
Wil je meer weten over hoe FOUR jouw bedrijf digitaal laat groeien door te investeren in een responsive website op maat? Bekijk alvast onze referenties en neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek en een aanbod op maat.