Welke foto’s gebruiken voor je website? Het is één van de meest gestelde vragen voor wie een website laten maken of een bestaande site vernieuwt. Want afbeeldingen trekken meteen de aandacht van de bezoeker en zijn dus voor een heel groot deel bepalend of die bezoeker verder wil lezen op je site of niet. Er zijn wel wat aandachtspunten bij het kiezen van de juiste foto voor je website. Zo zal een professionele foto beter ogen, maar te zware afbeeldingen zijn nadelig voor je vindbaarheid in Google. We zetten de belangrijkste factoren even op een rij.

5 tips voor een goede website foto’s
Je website is voor veel van je klanten het eerste contact dat ze met jouw bedrijf hebben. Die moet dus professioneel zijn en kwaliteit uitstralen. Met de juiste afbeeldingen versterk je jouw professionele imago en maak je de site ook makkelijker leesbaar.
Toch is niet elke foto geschikt om op je website te zetten. Dit zijn onze tips:
1. Let op met stockfoto’s!
Wie zelf niet over professionele of kwaliteitsvolle foto’s beschikt, grijpt al snel naar stockfoto’s. Dat zijn foto’s die je – gratis of tegen betaling – kan downloaden en gebruiken op je site. Het aanbod is enorm, je vindt miljoenen stockfoto’s voor ieder onderwerp.
Zo’n grote keuze in professionele foto’s klinkt misschien aanlokkelijk, er is ook een nadeel aan verbonden: het zijn doorgaans erg neutrale foto’s die niet echt de persoonlijkheid van je bedrijf uitstralen. Bovendien zijn deze foto’s voor iedereen beschikbaar. Het kan dus zijn dat jouw concurrent net dezelfde foto’s op de site zet als jij. En dat komt weinig professioneel en al helemaal niet persoonlijk over.
Stockfoto’s kunnen zeker hun nut hebben, maar vul er je site niet helemaal mee. Kies voor eigen, meer persoonlijke foto’s die het karakter van je bedrijf mee helpen vormgeven.
2. Ga voor een eyecatcher!
Wie op een website terechtkomt beslist doorgaans al na enkele seconden of hij verder gaat lezen of niet. Je moet de aandacht van de bezoeker dus meteen kunnen trekken. Dat doe je met sterke website foto’s.
Kies hier voor een professionele foto die aanspreekt. Een foto die scherp is en die meteen zichtbaar is bij het openen van de site. Heb je hulp nodig bij het maken of het kiezen van de perfecte foto? Bij FOUR werken we met professionele fotografen die zich specialiseren in fotografie voor websites. Neem vrijblijvend contact op voor een voorstel op maat.
3. Kies voor het juiste formaat
Niets is zo vervelend (en onprofessioneel) als een foto op je website te hebben in een bestandsformaat dat een browser niet herkent. Hoeveel energie je ook in de visuals steekt, je bezoeker zal de afbeelding niet zien.
Kies voor een website bij voorkeur voor een .jpeg formaat. Dat is het meest gangbare voor website foto’s. Heb je tekeningen, schema’s of logo’s op je site? Dan is .png de beste keuze.
4. Geen te grote bestanden
Professionele foto’s kunnen verschillende megabytes groot zijn. Dat is prima voor een afdruk op groot formaat of om in te kunnen zoomen tot in de kleinste details, maar voor een website is het geen goed idee.
Hoe zwaarder de foto, hoe langer het duurt vooraleer jouw website geladen is. Dat is vervelende wachttijd voor de bezoeker, maar ook voor Google is dit nadelig. Om je plaats in de ranking van de zoekmachine te bepalen, bekijkt Google onder andere de laadsnelheid van de site. Hoe langer die is, hoe lager je scoort.
De meeste fotoverwerkingsprogramma’s bieden de mogelijkheid om de bestanden te verkleinen en te optimaliseren voor het web. Op een gemiddeld computerscherm (en al zeker op het scherm van een mobiele telefoon) is een grootte van 250 tot 800 Kilobytes prima voor voldoende kwaliteit, in combinatie met een snelle laadtijd.
5. Geef je website foto’s een logische naam
Een foto met relevante inhoud voor jouw product of dienst helpt Google om je site beter te begrijpen en je hoger te laten scoren. Bovendien wordt er steeds vaker gezocht via de tab afbeeldingen in Google. Hoe beter Google de foto begrijpt, hoe hoger je scoort.
Dat je meer opvalt met een persoonlijke foto dan met een stockfoto hebben we al eerder gezegd. Maar ook de titel van de foto moet opvallen. Met andere woorden: ze moet precies zeggen waar de foto over gaat. Zorg ervoor vooraleer je een foto op je site zet.
Bij FOUR bouwen we websites met succes op lange termijn. Met de juiste afbeeldingen krijgt je site de look and feel die jouw bedrijf verdient. Wil je daar meer over weten? Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!